Weer een gloeilampenmoment; psychosomatisch is geen vies woord - het betekent dat je niet alleen een lichaam of een geest bent, maar een mooie, onafscheidelijke combinatie.
Hier zijn enkele auteurs die me hebben geholpen om pijn en levensangst op veel nieuwe manieren te bekijken: Dr. Bessell Van Der Kolk, Dr. Peter Levine, Dr. John Sarno, Ruby Gibson. . . alle gloeilampenproviders op mijn absurde (voor iedereen behalve een andere hardloper) levenszoektocht. Alleen maar. Rennen.
Sinds mijn zestiende probeer ik getrouwd te blijven. En gezond. Dat is 42 jaar echtgenote en moeder, en nu zijn mijn drie kinderen bijna Nike Air Pegasus 83 Femme net zo oud als ik. Misschien ouder, omdat het moeilijk voor te stellen is dat ik geen 30 meer ben, terwijl mijn grijzende kinderen tussen de 36 en 42 jaar oud zijn.)
Natuurlijk voel ik me soms pissig over alle dingen die ik heb gemist om thuis te blijven als huisvrouw / schoolvrijwilliger / podium- en voetbalmoeder, maar gedurende de laatste acht schoenloze jaren voelt het alsof ik een deel van mijn kindertijd terug heb : Ik ben drie keer op blote voeten de Grand Canyon overgestoken, een vierde keer vooral op blote voeten (iets over de overvloed aan schorpioenen op het pad bij Phantom Ranch midden in de nacht maakte me bang), en een vijfde oversteek afgelopen herfst gedeeltelijk op blote voeten tijdens Nike Air Force 1 Dames een geweldige zesdaagse backpacktocht.
Aan het begin van de race wisselde ik Gatorade en water af bij de haltes, maar na ongeveer 16 mijl begon ik Gatorade te nemen aan het begin van de waterstop en water aan het einde. Ik herinner me dat ik dacht, het wordt heet. Het maakt me niet uit of ik weer moet plassen, ik wil niet flauwvallen. Ik wil deze verdomde race afmaken.
Afgezien van de pauze in de badkamer, was ik pas op mijl 18 gestopt om te lopen. Toen ik stopte om op mijl 18 te lopen, dacht ik dat alles uit elkaar zou vallen. Ze verwijzen naar het raken van "de muur" tijdens een marathon, en ik sloeg op mijl 18. Ik dacht niet dat ik het zou kunnen afmaken en ik stopte om mijn kuiten op een stoeprand te strekken. Ik leunde tegen een boom, haalde diep adem in yoga-stijl en begon tegen mezelf te praten: 'JE KUNT DIT!' Ik zei. Rond Nike Air Max Sequent 2 Womensdit punt kreeg ik ook een geweldige tekst. Mijn vriend en voormalige baas (en een van mijn favoriete mensen ooit) Morgan had me gevolgd en ze sms'te me: 'Je gaat sterk! Goed gedaan!" Ze liep zelf de Chicago Marathon in 2007, dus haar woorden betekenden veel voor mij en hielpen echt door dit moeilijke traject op de baan.
Op dit punt sloot ik een mentaal pact met mezelf. Ik zou gewoon rennen om te eindigen, geen zorgen over de tijd. Ik rende wanneer ik kon en liep wanneer het moest. Miles 18-20 waren behoorlijk ruw. Het vergde alle mentale moed die ik op dat moment nog had. Ik heb de meeste hardlopers op Mile 20 hun muur horen raken, maar ik heb wat laatste kracht verzameld om mijn eerste marathon af te sluiten.
Op mijl 20 was ik opgewonden dat ik verder zou rennen dan ooit tevoren. (Het meeste dat ik liep tijdens de training was 2Adidas Zx Flux Donna 0). Toen ik eenmaal de mijlpaal van 20 mijl was gepasseerd, was ik in de wolken. Slechts 10K! Ik heb verder gelopen dan ooit tevoren! En verder dan de meeste mensen ooit zullen rennen!) Ik dacht dat ik mijn collega-in-een-ander-kantoor Jen op mijl 22,5 zou zien, dus ik herinner me dat ik er sterk uit wilde zien toen ik langs haar rende. Helaas heb ik haar ook nooit gezien, maar afgezien van een stuk in MIle 21 door Chinatown (wat echt gaaf was!) Waar ik stopte om wat buikpijn op te lopen, liep ik relatief sterk 20-22.5, gezien de hitte.
Toen ik eenmaal 22.5 was gepasseerd en op 23 kwam en Jen niet zou zien, begon ik een beetje te lopen. Ik wist dat ik zoveel mogelijk van 23-26.2 wilde rennen. Ik heb mijn splitsingen op mijn Garmin nog niet bekeken omdat ik boos op hem ben, maar ik herinner me dat ik een behoorlijk bedrag heb gelopen. Nike Air Max 2017 Damen Mijn doeltempo was alles onder de 11.000 mijl, en ik herinner me dat ik op dit punt rond een 11:05 minuten mijl zweefde. Het was langzamer dan ik wilde, maar op dit moment was het adviesniveau voor warmte rood, dus ik bleef mezelf eraan herinneren om voorzichtig te zijn.