Ergens rond de Asics Gel Lyte 5 Hombre 22 mijl drong het tot me door dat ik nog een lange weg te gaan had. De gemakkelijke kilometers waren weg en het zou er misschien op gaan lijken als werk. Kijkend naar mijn horloge en realiserend dat ik iets meer dan vier uur bezig was met een race met minstens zeven uur constant vooruitlopen voelde ik me een beetje, of misschien veel, ontmoedigend. Toen ik de 'Loop in' naderde op mijl 29, hoorde ik mijn naam en was ik dankbaar dat ik vrienden, Jenny Nichols en Rebekah Trittipoe, kon vinden om me te begroeten en een plan aan te bieden om mijn hoofd in het spel te houden. Ik heb Jenny misschien gejankt dat ik nog meer dan 20 mijl te gaan had en dat ik langzamer werd. Ze omhelsden en hielden allebei van me en ik smolt gewoon in hen en liet me wat van hun positieve energie geven. Rebekah bood aan dat ik me gewoon moest concentreren op de Loop, de komende vijf mijl. Ze bracht me terug naar de huidige taak. Jenny vroeg snel wat ik nodig had en deed een aantal geweldige aanbevelingen. Ik dronk wat bouillon en pakte wat kaasquesadilla's voor het pad. Ik ging op weg naar het volgende kleine avontuur van vijf mijl zo dankbaar voor de liefde die Jenny en Rebekah me hadden gegeven, maar ook bewust dat ik ze niet terug knuffelde. Het kwam bij me op dat het misschien goed was om op dat moment aan de ontvangende kant te zijn en niet terug te geven. Ik had veel verhalen gehoord over de Loop en verwachtte dat deze nooit zou eindigen, maar het was eigenlijk heel aangenaam en ik bleef maar doorgaan.
De 4 C's van Mike Dunlop: Conversatie, cafe?ne, tellen Asics Gel lyte 3 Damen en wat was de andere? Ik liep voor het eerst Holiday Lake 50K in februari 2017. Het was pas mijn tweede ultra als hardloper in vergelijking met mijn 15+ jaar crewing en het bijwonen van ultra met Eric. Van de nu 9 echo's die ik heb gelopen, vond mijn geest de weg naar de goot op de grootste manier tijdens het Holiday Lake 2017. Ik was gefrustreerd met mijn tempo, met vertragen, met gepasseerd zijn, met het niet kunnen handhaven van een tempo voor de tweede helft die ik had tijdens de eerste. Op een gegeven moment was ik aan het mopperen toen deze lange, vriendelijke gelukkige kerel op me afkwam en ik in gesprek met hem raakte. Het was Mike Dunlop, een arts en veteraan ultrarunner waarvan ik nu zeker weet dat hij door de jaren heen talloze mensen heeft geholpen, omdat hij me nu gedurende twee cruciale momenten heeft geholpen.
Tijdens Adidas Superstar Mujer Holiday Lake hielp Mike me met mijn hoofd en tijdens MMTR hielp hij me met mijn darmen. Toen ik Mike bij MMTR zag, had ik net nagedacht over de 4 C's die hij me tijdens Holiday Lake had geleerd: gesprek, cafe?ne, tellen en. . . . Ik kon de andere niet herinneren. Ik riep Mike en vroeg hem wat de vierde "C" was. "Calorie?n," antwoordde hij. We gingen toen een tijdje samen verder en ik deelde dat mijn maag van streek was, dat ik niet meer wilde eten van het voedsel dat ik had meegenomen en dat mijn Heed sportdrank niet langer aantrekkelijk was. Het volgende hulppost was slechts een paar minuten verwijderd en toen we daar aankwamen, trok hij zijn pakje uit, gaf me twee Tums en wat medicijnen tegen misselijkheid en moedigde me aan om wat tomatensoep te drinken. Ik stond bij het hulppost en dronk die geweldige, warme, zoute soep, Nike Air Zoom Pegasus 33 Damen vulde mijn fles met gewoon water en stopte de Tums en de anti-misselijkheidstablet in mijn verpakking voor het geval ik ze echt nodig had. Voila! Het was als magie, mijn maag ging liggen en ik ging al snel weer verder.
Ik zag Mike opnieuw aan de lus en hij controleerde me om er zeker van te zijn dat ik me beter voelde. Mike leerde me dat deze races zo veel meer zijn dan alleen het afleggen van de kilometers, het uitvoeren van een persoonlijk record of een dag doorbrengen in een prachtige omgeving; ze gaan over het leggen van verbindingen met anderen, het ondersteunen van anderen en worden ondersteund door anderen. Ik begin te zien waarom mensen terug blijven komen om weer te rennen, zelfs wanneer een individuele race je naar fysieke en mentale dieptepunten brengt die je waarschijnlijk niet zou kiezen op de reguliere.